Dům zahraniční spolupráce vyzývá všechny realizátory zajímavých jazykových projektů k podání přihlášek do dalšího ročníku Evropské jazykové ceny Label.
Ocenění lze udělit jakémukoli inovačnímu projektu z oblasti jazykového vzdělávání, který splňuje kritéria a některou z priorit pro rok 2016. Může se jednat o projekty ve fázi realizace s již prokazatelnými výsledky nebo o úspěšně ukončené projekty (nejdéle však do tří let od jejich ukončení).
Cílem Evropské jazykové ceny Label je podporovat kvalitní inovační projekty z oblasti jazykového vzdělávání a prostřednictvím tohoto ocenění zajistit jejich větší publicitu, inspirovat další učitele k přejímání těchto aktivit ve výuce jazyků, pomoci jim zařadit nové inovativní prvky do jazykové výuky a celkově zvýšit zájem o oblast jazykového vzdělávání. Každoročně jsou oceňovány výjimečné projekty v oblasti vzdělávání.
O evropských prioritách rozhoduje každý rok Evropská komise a o národních prioritách odborná porota programu Label.
Pro rok 2016 byly na základě doporučení Evropské komise stanoveny tyto priority:
- Vícejazyčné školy a třídy – rozmanitost ve školách je pozitivum
Tato priorita se zaměřuje na formální školní vzdělávání a věnuje pozornost také vícejazyčnosti a výuce jazyků na školách odborného vzdělávání a přípravy. Projekty oceněné Evropskou jazykovou cenou Label budou sloužit jako příklady dobré praxe vícejazyčných škol/tříd s důrazem na rozmanitost a interkulturní dialog, podporu jazykové rozmanitosti ve výuce jazyků a profesního rozvoje učitelů v této oblasti.Zvláštní pozornost by měla být věnována opatřením podporujícím děti, které neovládají vyučovací jazyk. Všechny děti by měly mít rovné příležitosti, aby ve škole využily svůj potenciál, a zvládnutí vyučovacího jazyka je pro to nezbytnou podmínkou. - Společnost podporující jazyky – informální výuka jazyků
„Společností podporující jazyky“ se rozumí sociální prostředí, v němž se aktivně podporuje výuka jazyků a interkulturní porozumění, v němž se propaguje vícejazyčnost a je vnímána jako pozitivní rys. Plně se respektují potřeby mluvčích všech jazyků a jazyková rozmanitost je prezentována jako přínos pro sociální začlenění i pro hospodářský rozvoj. Větší jazyková otevřenost evropských komunit s respektem k jazykovým zvláštnostem sousedních jazyků povede ke zkvalitnění úrovně výuky jazyků a zvýšení interkulturního povědomí. Existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout: využít znalosti multilingvních občanů, uskutečňovat výměny studentů atd., filmy a televizní pořady uvádět s titulky, za pomoci médií zprostředkovávat občanům kontakt s jinými jazyky a kulturami, podporovat projekty mezigeneračního učení, projekty cestovního ruchu, přeshraniční projekty atd.; využít postupů informálního učení, jako je rodinné, mezigenerační nebo komunitní vzdělávání. - Výuka jazyků pro všechny
Vítané jsou zejména projekty, které jsou cíleně zaměřené na jazykové vzdělávání osob s poruchami učení, se zdravotním postižením, osob ze sociálně rizikových skupin atd., tak, aby se díky jazykovému vzdělávání zvýšila možnost uplatnění těchto osob na trhu práce. - Jazyková výuka v raném školním věku (5-8 let)
O ocenění mohou žádat organizace realizující jazykové vzdělávací projekty v posledním ročníku MŠ a prvních třech ročnících ZŠ, neziskové a zájmové organizace působící v této oblasti. Důraz bude kladem na inovativnost přístupu k počátečnímu stádiu jazykového vzdělávání s ohledem na různorodé sociální a ekonomické zázemí dětí.
Odkaz na stránky Evropské komise zaměřené na podporu výuky jazyků a jazykové rozmanitosti: www.ec.europa.eu
Výzva Label 2016 ke stažení zde
Přihláška Label 2016 ke stažení zde
Potvrzení statutárního zástupce pro rok 2016 ke stažení zde