TZ: Školský zákon zpřísnil přijímačky na SŠ, využijte přípravných kurzů

TZ: Školský zákon zpřísnil přijímačky na SŠ, využijte přípravných kurzů
8. 6. 2016
Karolína Brodská

Od příštího školního roku se zavádějí jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory. V rámci přijímacího řízení bude mít zásadní význam jednotný test sestavený Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Testovat se bude matematika a český jazyk. To vše s sebou přináší novela školského zákona. A co to přesně znamená pro letošní osmáky, šesťáky a čtvrťáky, kteří plánují v příštím školním roce podat přihlášku na střední školu či víceleté gymnázium?

Změna spočívá především v tom, že jednotnou zkoušku budou muset nově absolvovat úplně všichni, tedy i uchazeči o studium na těch školách, které doposud o studenty spíše bojovaly a nové žáky přijímaly třeba i bez výběrového řízení. Takových škol byla do nynějška zhruba pětina. Každý žák tedy bude podroben důkladnému otestování svých znalostí z českého jazyka a literatury a z matematiky. „Z ohlasů našich klientů víme, že především matematika je strašákem jak dětí, tak jejich rodičů,“ říká Martina Šmídová, ředitelka vzdělávací společnosti Tutor a dodává: „To ostatně potvrzují i výsledky pilotního testování jednotných přijímacích zkoušek pořádaných CERMATem na vybraných školách v posledních letech, které ukazují, že v matematice dosahují děti slabšího výsledku než v češtině, a to zhruba o čtvrtinu.“

Výsledkům testů z obou předmětů přitom bude od příštího roku přikládán zásadní význam, bude mít 60procentní váhu při rozhodování o přijetí či nepřijetí uchazeče, což je další novinka. Doposud bylo na rozhodnutí ředitele školy, jaká kritéria pro přijímací řízení nastaví a zda bude například více přihlížet k celkovému průměru známek ze základní školy nebo také k výsledkům mimoškolních aktivit žáka. Již nyní zhruba každý pátý uchazeč o studium na střední škole u přijímaček neuspěje a u víceletých oborů je podíl neúspěšných ještě vyšší. „Na rozdíl od individuálně nastavených kritérií plošné testování nezohledňuje zázemí dítěte ani jeho budoucí směřování,“ podotýká k tomu ředitelka Tutoru. Šance tak mohou vyrovnat mimoškolní přípravné kurzy, které Tutor chystá pro žáky na příští školní rok. Vybírat si budou moci z kurzůvíce či méně intenzivních, časově vytížení zájemci budou moci využít i termínů víkendových.

„Naší ambicí není probrat v kurzu látku základní školy v celé její šíři, ale především seznámit děti s podobou jednotných testů, se strategií, jak řešit konkrétní typové úlohy a dát jim možnost si se zkušeným lektorem procvičit nejproblematičtější kapitoly učiva. Absolvent přípravného kurzu tak získá dobrou představu o tom, co ho u přijímaček čeká, a díky tomu i vyšší sebevědomí. A jak ukazují naše dlouholeté zkušenosti s pořádáním přípravných kurzů na přijímací zkoušky na školy vysoké, je to právě nedostatek sebevědomí a zbytečná nervozita, které často stojí za neúspěchem uchazeče,“ vysvětluje Martina Šmídová.

Podobné příspěvky

Zobrazit všechny aktuality