Kapesné dostává většina dětí už od první třídy

Kapesné dostává většina dětí už od první třídy
10. 10. 2019
Kateřina Hrubá

Většina dětí dostává od nástupu do školní výuky kapesné. Jeho výše se pohybuje u těch nejmladších okolo stokoruny měsíčně. S přibývajícím věkem rodiče neváhají dávat svým potomkům v průměru i násobně vyšší částky. Aktuální průzkum Poštovní spořitelny také ukázal, že třetina školou povinných dětí má svůj vlastní bankovní účet, platební kartu pak necelá pětina.Platební karta u dětí stále ještě běžná není, ačkoli je banky nabízejí už od osmi let.

Výše kapesného se liší podle věku i podle ekonomických možností každé rodiny. Na prvním stupni základní školy podle průzkumu, který se uskutečnil letos v květnu formou on-line dotazníku mezi 500 dospělými respondenty, dostávají děti v průměru 127 korun, na druhém stupni už je to 343 korun a u středoškoláků a starších gymnazistů je to dokonce 842 korun měsíčně.

Většina žáků dostává kapesné hned od první třídy. „Čím dříve se děti začnou seznamovat s hodnotou a funkcí peněz, tím lépe,“ říká Přemysl Hanzelka, ředitel Segmentu Poštovní spořitelny. To potvrzuje Monika Hovorková z České spořitelny, podle níž má být finanční gramotnosti pevně zakotvena ve výuce už na základních školách. Spořitelna stojí za komplexním programem finančního vzdělávání dětí „Abeceda peněz“, který v lednu 2018 získal akreditaci ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Ale zpět k průzkumu. Každý třetí školák má podle něj také svůj vlastní účet v bance. Rodiče ho v průměru zakládají okolo devátého roku života, tedy zhruba ve čtvrté třídě. Platební karta ale u dětí stále ještě běžná není, ačkoli je banky nabízejí už od osmi let. Celkem ji podle průzkumu má 18 procent školáků a v průměru kartu dostávají až v 14 letech. „Může to být dáno tím, že rodiče nemají důvěru ve schopnosti svých potomků nakládat s platební kartou v mladším věku a raději čekají, až ji bude dítě skutečně potřebovat,“ domnívá se Hanzelka.

Zodpovědnost za vštěpování základů nakládání s penězi u dětí ve většině případů přebírají právě rodiče. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že své děti učí finanční gramotnosti doma. Sedmnáct procent rodičů je přesvědčeno, že žádné velké vzdělání v tomto ohledu není potřeba, protože se děti vše naučí samy. Část rodičů v tomto ohledu spoléhá také na školu, která by podle nich měla jejich dětem informace o zacházení s penězi předat.

zdroj: www.faei.cz/

Podobné příspěvky

Zobrazit všechny aktuality